29-tumsdäck för MTB-cykling

29-tumsdäck för MTB-cykling

På senare år har mountainbikecyklingen genomgått vissa tekniska förändringar när det gäller hjulstorlekar. Under en längre tid var 26-tumshjulen herre på täppan, sedan tog 27,5-tumshjulen över för några år sedan och gav en ökad prestanda. 27,5-tumshjullen håller dock på att varvas av 29-tummarna. Precis som vid andra större förändringar i cykelbranschen har 29-tumshjulen mottagits med viss tvekan. Nu verkar dock 29-tummarna vara här för att stanna eftersom de har letat sig in i allt fler MTB-grenar.

Det finns naturligtvis argument för och emot den större hjulstorleken. Förespråkare av 29-tummarna har ofta gjort ofta överdrivna uttalanden om de större hjulens ökade hastighet, medan skeptiker har förkastat dem som otympliga och tunga. Om du är osäker på din ställning i frågan ska vi här försöka hjälpa dig att välja sida.

Fördelar med 29-tumsdäck för MTB-cykling

Dessa är de främsta fördelarna med 29-tumsdäck:

  • De är snabbare. Större hjul rullar snabbare, det är en av fysikens många lagar.
  • Ökad komfort. Större hjul tenderar att ge en mjukare och bekvämare upplevelse.
  • Ökad dragfasthet. Eftersom ett större däck har en större kontaktyta har vanligtvis mer mönstring kontakt med marken samtidigt, vilket ger en något ökad dragfasthet.

Dessa fördelar gör att 29-tummare lämpar sig utmärkt för nästan alla former av MTB-cykling, särskilt snabbare sådan. Även som nybörjare kan du gynnas av de större däcken eftersom de är mer förlåtande på ojämna underlag än mindre däck.

Nackdelar med 29-tumsdäck för MTB-cykling

Här tittar vi närmare på nackdelarna med de större däcken:

  • De är högre. Större hjul är oundvikligen högre, vilket gör cykeln högre. Detta ger vissa utmaningar såsom att hitta ett tillräckligt lågt styre för dig som är lite kortare och att cykeln är högre när du ställer dig över den.
  • De är tyngre. Större hjul är även tyngre, och alla förändringar som kan göra dem lättare går även att applicera på mindre hjulstorlekar.
  • De accelererar långsammare. Den extra vikten gör att 29-tummare accelererar långsammare än till exempel 27,5-tummare, åtminstone i teorin. I praktiken känns det som att den mjukare vägföringen överbryggar denna effekt.
  • De är svårare att styra. Detta gällde för de första 29-tummarna, men idag är det svårt att skilja 29-tummare från 27,5-tummare när det gäller styrningen.
This entry was posted in Cykla.

Kommentera